Til læreren

SkoleForløbet er til dig, som har en klasse på 3. – 6. trin, og tænker at dette er noget for jer. Eleverne skriver og illustrerer en klasse bog i fællesskab, herefter trykkes denne i hardcover til skolen og publiceres i det digitale SkoleBibliotek.

Dag 1 – research

Den første dag mødes vi ved planlagt sted for research, hvor en formidler tager imod klassen, og så eleverne kan klædes på til det valgte tema. Efter formidlingen skal eleverne, i hold, udfylde research-materialet, som er udviklet til besøget.

Dag 2 – workshop på skolen

Efter en gennemgang af berettermodellens tre grundsten, en begyndelseen midteen slutning, og den research klassen har lavet dagen forinden, starter vi med at udfylde Tankeboks, et værktøj vi bruger til at komme godt i gang.

Klassen opdeles i to hold, hvorefter forfatter-teamet sætter i gang med historiens tekst ud fra nøgleordene skrevet i tankeboksen, og illustrator-teamet finder ud af, hvordan bogens forside og øvrige illustrationer skal se ud.

Dag 3 – workshop på skolen

Vi samler klassens tekst og illustrationer, og får det sat ind i den digitale skabelon,

så bogen kan sendes til tryk og publiceres i det digitale SkoleBibliotek

Bogen er et FÆLLESPROJEKT, hvor klassen løfter i flok mod bedst mulige resultat.

Målet

Jeg ønsker at vække børns interesse for litteraturen tidligt, ved at inkludere dem i forfatteruniverset. De elever, som har et anstrengt forhold til litteraturen, grundet ringe skrivefærdigheder, vil opleve at man sagtens kan bidrage til en historie, med mundtlige indspil og illustrationer, og at dette har stor værdi i sig selv.

Ja, mennesket er rigtig det skønneste, der er skabt – H. C. Andersen